Tesla در پی کسب مجوز برای ارائه خدمات تاکسی اینترنتی در فرودگاه‌های Silicon Valley است.

سلام به شما بینندگان عزیز! امروز خبری داغ داریم از دنیای تکنولوژی و خودروهای هوشمند. 🚘 شرکت تسلا قصد داره خدمات تاکسی اینترنتی یا همون “رایدهیلینگ” خودش رو در فرودگاه‌های اصلی کالیفرنیا، یعنی سان‌فرانسیسکو، سن‌خوزه و اوکلند، راه‌اندازی کنه. اما برای این کار باید مجوزهای لازم رو بگیره. این موضوع در حالیه که تسلا الان فقط یه سرویس “چارتر” (خدمات کرایه خودرو با راننده) محدود رو داره و در حال حاضر با سازمان‌های نظارتی کالیفرنیا بر سر توانایی‌های خودران اتومبیل‌هاش مشکل داره. 🤔

**جزییات خبر:**
تسلا با فرودگاه‌های سان‌فرانسیسکو و اوکلند تماس گرفته و درباره گرفتن مجوز صحبت کرده. نمایندگان این فرودگاه‌ها تأیید کردن که تسلا باهاشون تماس گرفته، اما هنوز هیچ جلسه‌ای برگزار نشده و در فرودگاه سن‌خوزه هم فعلاً درخواستی ثبت نشده، فقط در مورد مراحل مجوز سوالاتی پرسیده شده. 📞

الان تسلا در کالیفرنیا مجوزهای لازم برای راه‌اندازی یک سرویس تاکسی اینترنتی واقعی رو نداره، چه برسه به شبکه روبوتاکسی (تاکسی‌های کاملاً خودران). در عوض، یه سرویس محدودتر به اسم “چارتر سرویس” (خدمات اجاره خودرو با راننده) داره. این سرویس‌ها نباید کاملاً خودران باشن، اما ویدئوهایی نشون داده که راننده‌های تسلا از نرم‌افزار “خودران کامل (تحت نظارت)” یا “FSD (Supervised)” استفاده می‌کنن. این نرم‌افزار یه سیستم کمک راننده پیشرفته‌ست که فقط بعضی از ویژگی‌های رانندگی خودکار رو داره و حتماً راننده باید حواسش به جاده باشه و نظارت کنه. 🧐

برای اینکه تسلا بتونه سرویس تاکسی اینترنتی بزرگتری در کالیفرنیا راه‌اندازی کنه، باید از “کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا” (California Public Utilities Commission) مجوز بگیره. و اگر بخواد از خودروهای خودران استفاده کنه، به مجوزهای جداگانه‌ای از “اداره وسایل نقلیه موتوری” (DMV) هم نیاز داره. 🏛️

نکته مهم اینجاست که در حال حاضر، اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا داره تلاش می‌کنه تسلا رو از فروش خودرو در این ایالت منع کنه، چون معتقده تسلا درباره توانایی‌های خودران خودروهاش وعده‌های بیش از حد اغراق‌آمیز داده. این یعنی مسیر تسلا برای گرفتن مجوزها ممکنه کمی دشوار باشه. 🚧

فرودگاه‌ها معمولاً در مورد اجازه دادن به سرویس‌های حمل‌ونقل جدید خیلی سختگیرن. مثلاً حدود ده سال پیش، نبردی بین اوبر و لیفت با تاکسی‌های سنتی در فرودگاه‌ها وجود داشت. حالا هم فرودگاه‌ها هدف سرویس‌های خودروی خودران شدن. 🚕

مثلاً شرکت ویمو (Waymo) که رقیب تسلاست، حدود دو ساله که در فرودگاه فینیکس آمریکا، سرویس تاکسی خودران داره. حتی همین هفته گذشته هم مجوز فعالیت در فرودگاه سن‌خوزه رو گرفته. فرودگاه‌ها هدف‌های جذابی هستن چون فرصت‌های تجاری خیلی بزرگی دارن؛ مثلاً ویمو میگه فرودگاه فینیکس محبوب‌ترین مقصدش در اون شهره. ✈️

تسلا هم قبلاً نسخه اولیه شبکه روبوتاکسی خودش رو با تعداد کمی خودرو در آستین تگزاس راه‌اندازی کرده. اما در تگزاس شفافیت زیادی در مورد آزمایش خودروهای خودران وجود نداره، برای همین سخته که بگیم چقدر موفق بوده. البته مشکلاتی هم گزارش شده، اما تصادف یا اتفاق جدی و بزرگی فعلاً نداشته. 🗺️

**نکات کلیدی این خبر:**
* تسلا به دنبال مجوز راه‌اندازی سرویس تاکسی اینترنتی در فرودگاه‌های کالیفرنیاست. 🛂
* فعلاً در کالیفرنیا یک “چارتر سرویس” محدود با نظارت راننده ارائه می‌دهد. 🧑‍✈️
* نرم‌افزار “خودران کامل (تحت نظارت)” تسلا نیاز به توجه و نظارت مداوم راننده دارد. 👀
* برای گسترش خدمات به مجوزهای متعدد از نهادهای دولتی کالیفرنیا نیاز دارد. 📜
* اداره وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا، ادعاهای تسلا درباره قابلیت‌های خودران را زیر سوال برده است. ❓
* شرکت رقیب، ویمو، قبلاً خدمات تاکسی خودران را در فرودگاه‌های فینیکس و سن‌خوزه راه‌اندازی کرده است. 🚀
* تسلا شبکه روبوتاکسی محدود خود را در آستین تگزاس با قوانین آسان‌تر آزمایش می‌کند. 🧪

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها