Nvidia: دو مشتری مرموز ۳۹ درصد از درآمد سهماهه دوم این شرکت را به خود اختصاص دادند.

سلام، وقت بخیر! 🎤 امروز با خبری جالب از دنیای تکنولوژی و شرکت بزرگ انویدیا هستیم.
خلاصه خبر اینه که شرکت انویدیا در سه ماهه دوم امسال درآمدی رکوردشکن داشته، اما نکته قابل توجه اینجاست که تقریباً ۴۰ درصد از این درآمد نجومی، تنها از دو مشتری ناشناس به دست اومده! 😮
انویدیا، تولیدکننده تراشههای فوقالعاده قدرتمند که موتور محرکه رونق هوش مصنوعی در جهان محسوب میشه، در سه ماهه دوم مالی خود به درآمد بیسابقه ۴۶.۷ میلیارد دلار رسیده. این رقم نسبت به سال قبل ۵۶ درصد افزایش داشته و دلیل اصلی اون هم افزایش شدید تقاضا برای “مراکز داده هوش مصنوعی” (یعنی همون مکانهایی که کامپیوترهای قدرتمند برای پردازشهای هوش مصنوعی قرار دارند) بوده. 🚀
اما گزارشهای بعدی نشون میده که تقریباً ۲۳ درصد از کل این درآمد در این سه ماهه از یک مشتری (که انویدیا اون رو “مشتری الف” نامیده) و ۱۶ درصد هم از مشتری دیگه (که “مشتری ب” نامگذاری شده) به دست اومده. یعنی مجموعاً حدود ۳۹ درصد! 🤯
انویدیا نام این دو مشتری رو فاش نکرده، اما توضیح داده که اینها مشتریان “مستقیم” هستند. منظور از مشتری مستقیم، شرکتهایی مثل تولیدکنندههای تجهیزات اصلی (مثلاً کارخانههایی که قطعات انویدیا رو میخرن و روی محصولات خودشون نصب میکنن) یا شرکتهای توزیعکننده هستن. پس بعیده که شرکتهای بزرگ ارائهدهنده خدمات ابری مثل مایکروسافت، آمازون یا گوگل مستقیماً این مشتریها باشن، چون اینها معمولاً “غیرمستقیم” از انویدیا تراشه میخرند. 🤔
یکی از تحلیلگران بازار گفته که تمرکز درآمد روی این تعداد کم از مشتریان، میتونه یک ریسک بزرگ برای انویدیا باشه. اما خبر خوب اینه که این مشتریان پول زیادی در اختیار دارند و انتظار میره در سالهای آینده هم به شدت روی مراکز داده سرمایهگذاری کنن. پس فعلاً جای نگرانی نیست! 💰
نکات کلیدی این خبر:
* انویدیا درآمد رکوردشکن ۴۶.۷ میلیارد دلاری در سه ماهه دوم داشت.
* تقریباً ۴۰ درصد از این درآمد فقط از دو مشتری ناشناس به دست آمده است.
* این دو مشتری “مستقیم” هستند (نه شرکتهای بزرگ ابری مثل گوگل یا مایکروسافت).
* تمرکز درآمد روی تعداد کمی مشتری، یک ریسک بالقوه محسوب میشود.
* انتظار میرود این مشتریان به سرمایهگذاریهای سنگین خود در هوش مصنوعی ادامه دهند.