Telo با جذب ۲۰ میلیون دلار، کامیون‌های برقی کوچک برای شهرها می‌سازد.

سلام به شما! 👋 خبرها حاکی از آن است که در حالی که وانت‌های بزرگ برقی مثل سایبرتراک با مشکل فروش مواجه شده‌اند، یک استارتاپ کالیفرنیایی به نام تلو (Telo) با ایده‌ای متفاوت وارد میدان شده است: وانت‌های برقی کوچک! 🚛 آنها اخیراً ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند تا وانت کوچک خود، MT1، را که برای شهر طراحی شده، تا اواخر سال ۲۰۲۶ به بازار برسانند.

سلام به شما شنوندگان عزیز! 👋 خبرها حاکی از آن است که وانت‌های بزرگ تمام‌برقی این روزها حال و روز خوشی ندارند. مثلاً سایبرتراک (Cybertruck) شرکت تسلا آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق نبود، استلانتس (Stellantis) هم برنامه تولید وانت برقی رام ۱۵۰۰ ای‌وی (Ram 1500 EV) خود را لغو کرده، و حتی فروش فورد اف-۱۵۰ لایتنینگ (Ford F-150 Lightning) هم با افت مواجه شده است.

اما در آمریکا، عشق به وانت‌ها از بین نرفته است! 💖 اینجا یک استارتاپ (شرکت نوپا) کالیفرنیایی به نام تلو (Telo) یک ایده جدید دارد: شاید راه حل، وانت‌های برقی بسیار کوچک باشد؟ 💡 این شرکت از سال ۲۰۲۲ روی این ایده کار می‌کند و یک وانت جمع‌وجور به نام MT1 (ام‌تی‌وان) طراحی کرده که قیمتش حدود ۴۱ هزار دلار است.

خبر خوب اینکه، تلو روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۲۰ میلیون دلار سرمایه در دور اول جذب سرمایه (Series A) خود جمع‌آوری کرده است. این دور از سرمایه‌گذاری معمولاً برای رشد اولیه و توسعه محصول یک شرکت نوپا انجام می‌شود و در این مورد، توسط چهره‌های مهمی مثل ایو ب‌هار (طراح معروف) و مارک تارپنینگ (یکی از بنیان‌گذاران تسلا) و همچنین مارک بنیوف (مدیرعامل Salesforce) انجام شده است.

البته، ۲۰ میلیون دلار در دنیای ساخت خودرو پول زیادی نیست! شرکت‌های مشابهی که صدها میلیون دلار جذب کردند، ورشکست شده‌اند. 📉 اما تلو اهداف متواضع‌تر و تمرکز دقیق‌تری دارد. جیسون مارکس، مدیرعامل تلو، می‌گوید هدف اصلی آنها شهرهای بزرگ و خیابان‌های شلوغ است. MT1 قرار است با ابعاد کوچک خود، فضای داخلی بسیار کاربردی داشته باشد: این وانت کوچک می‌تواند پنج نفر را سوار کند و در عین حال یک فضای بار ۱۵۰ سانتی‌متری (حدود ۵ فوت) داشته باشد که این از وانت‌های بزرگ‌تر هم بهتر است! 🤯 نکته جذاب دیگر، برد (مسافتی که با یک بار شارژ طی می‌کند) این وانت کوچک است که حدود ۵۶۰ کیلومتر (۳۵۰ مایل) خواهد بود. این برد بسیار خوبی برای یک خودروی برقی به حساب می‌آید.

این سرمایه ۲۰ میلیون دلاری قرار است برای ساخت نسخه نهایی MT1، دریافت تأییدیه استانداردهای ایمنی آمریکا (Homologation) و تکمیل آزمایش‌های تصادف استفاده شود. 🚧 تأییدیه “Homologation” یعنی خودرو از نظر فنی و ایمنی مورد تأیید مراجع قانونی قرار بگیرد. تلو با یک تیم کوچک و چابک (حدود ۲۵ کارمند) و با کمک متخصصین بیرونی، قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۶ اولین وانت‌های MT1 خود را تحویل دهد. آنها می‌خواهند با تولید حدود ۵۰۰۰ دستگاه در سال، روی سودآوری هر دستگاه (Unit Profitability) تمرکز کنند؛ رویکردی متفاوت از شرکت‌های بزرگی که به میلیاردها دلار سرمایه نیاز دارند. 🚀

**نکات کلیدی این خبر:**

* وانت‌های بزرگ برقی مثل سایبرتراک و رام ۱۵۰۰ ای‌وی در بازار با چالش مواجه‌اند.
* استارتاپ تلو (Telo) با ایده تولید وانت‌های برقی کوچک (MT1) برای استفاده در شهرها، وارد بازار شده است. 🏙️
* این شرکت ۲۰ میلیون دلار سرمایه در دور اول جذب کرده و بنیان‌گذار تسلا نیز از سرمایه‌گذاران است.
* وانت MT1 علیرغم ابعاد کوچک، ظرفیت ۵ سرنشین، فضای بار ۱۵۰ سانتی‌متری و برد حدود ۵۶۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد. 💪
* تلو قصد دارد اولین وانت‌های MT1 را تا اواخر سال ۲۰۲۶ تحویل دهد و با تمرکز بر سودآوری و تیم چابک فعالیت کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها