**Snap در پی رکود درآمد تبلیغاتی، به «تیمهای استارتاپی» روی میآورد**

سلام، به بخش خبرهای فناوری خوش آمدید! 👋
در خبر امروز، شرکت اسنپ (شرکت مادر اپلیکیشن اسنپچت) در حال یک تغییر و تحول اساسی از درون است تا بتواند با رقبای بزرگتر خود رقابت کند. این شرکت با چالشهایی مثل کاهش رشد درآمد تبلیغاتی و کم شدن تعداد کاربران روبرو است، اما در عین حال، سرویس اشتراکی “اسنپچت پلاس” و سرمایهگذاری روی عینکهای واقعیت افزوده، برایش امیدبخش هستند.
***
جزئیات خبر:
مدیرعامل اسنپ، ایوان اشپیگل، در نامه سالانه خود اعلام کرده که شرکت برای رقابت بهتر با رقبای بزرگتر (مثل متا و گوگل)، در حال سازماندهی مجدد به تیمهای کوچک ۱۰ تا ۱۵ نفره، شبیه به استارتاپها، است. این کار برای افزایش چابکی و نوآوری در شرکت است. 🚀
این تصمیم در حالی گرفته میشود که این شرکت با ۵۰۰۰ کارمند، با فشارهای زیادی روبروست. رشد درآمد تبلیغاتیاش در سه ماهه دوم تنها ۴ درصد بوده و تعداد کاربران فعال روزانه در آمریکای شمالی (مهمترین بازارش) ۲ درصد کاهش یافته و به ۹۸ میلیون نفر رسیده است. 📉 اینها نشانههای نگرانکنندهای برای آینده شرکت هستند.
اما یک نکته روشن هم وجود دارد: سرویس پولی “اسنپچت پلاس” (Snapchat+) با بیش از ۱۵ میلیون مشترک پولی، سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد تکرارشونده ایجاد میکند که این، یکی از سریعترین فرصتهای رشد اسنپ محسوب میشود. 💰
اسنپ همچنین تمرکز زیادی روی عینکهای “اسپِکس” (Specs) خود دارد. اینها عینکهای واقعیت افزوده هستند (یعنی اطلاعات دیجیتالی را روی دنیای واقعی نمایش میدهند) که اشپیگل معتقد است روزی کاملاً جایگزین گوشیهای هوشمند خواهند شد. 👓 او این را “تحولی نسلی به سوی فناوریای انسانمحور” میداند. (شرکتهای متا و گوگل هم چنین آیندهای را پیشبینی میکنند).
اشپیگل اذعان میکند که قیمت فعلی سهام اسنپ “نشاندهنده تردید” است، اما مینویسد که با ارزش حدود ۱۲ میلیارد دلاری فعلی شرکت، “پتانسیل بازگشت سرمایهای در حد یک استارتاپ” وجود دارد. نکته ناگفته اینجاست که این ۱۲ میلیارد دلار، ۹۰ درصد کمتر از ارزش سهام این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۱ است که در اوج رونق شبکههای اجتماعی، ارزش بازار اسنپ به ۱۱۶ میلیارد دلار رسیده بود. 😱
***
نکات کلیدی این خبر:
* شرکت اسنپ در حال بازسازی و تغییر ساختار داخلی است. 🔄
* این شرکت به تیمهای کوچک ۱۰ تا ۱۵ نفره (شبیه استارتاپها) تقسیم میشود تا چابکتر باشد. 🧑💻
* اسنپ با کاهش رشد درآمد تبلیغاتی و کاهش کاربران فعال در آمریکای شمالی روبروست. 📉
* سرویس اشتراکی “اسنپچت پلاس” با بیش از ۱۵ میلیون مشترک، منبع درآمدی امیدبخش برای اسنپ است. 📈
* اسنپ روی توسعه عینکهای واقعیت افزوده “اسپِکس” خود تمرکز کرده و آنها را جایگزین آینده گوشیهای هوشمند میداند. 👓
* ارزش سهام اسنپ نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۱، ۹۰ درصد کاهش یافته است. 📉
با تشکر از توجه شما، خبرهای بعدی در راه است! 🙏