بسته پاداش ۱ تریلیون دلاری ماسک: نسخههای کمرنگشدهای از وعدههای عملنکرده خودش

سلام به همه! 🌟 خبر داغ امروز از دنیای تکنولوژی، مربوط به شرکت تسلا و بسته پاداش ۱ تریلیون دلاری (یعنی هزار میلیارد دلاری) پیشنهادی برای ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت است. 💰 نکته جالب اینجاست که بسیاری از اهدافی که برای این پاداش بزرگ در نظر گرفته شده، در واقع نسخههای کمرنگتر و سادهتری از وعدههایی هستند که خود ماسک طی سالها درباره آینده تسلا داده بود. با ما همراه باشید تا ببینیم چه اهدافی برای “تریلیونر شدن” ایلان ماسک تعیین شده است. 👇
هیئت مدیره تسلا این بسته پاداش عظیم را با این هدف پیشنهاد کرده که تسلا به «باارزشترین شرکت تاریخ» تبدیل شود. 🚀 این بسته ۱۰ ساله است و اگرچه میتواند تسلا را متحول کند، اما همانطور که گفتیم، اهداف آن نسبت به انتظارات قبلی ماسک، کمتر جاهطلبانه به نظر میرسند. این پیشنهاد هنوز باید در ماه نوامبر توسط سهامداران (یعنی مالکان شرکت) تسلا تأیید شود، اما با توجه به حمایت قوی هواداران و سوابق قبلی، احتمالاً رأی مثبت میآورد.
بیایید نگاهی به اهداف اصلی بندازیم. یکی از وعدههای معروف ایلان ماسک این بود که تسلا تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۰ میلیون خودروی برقی (EV) تولید میکند. 🚗💨 اما حالا در این بسته پاداش جدید، هدف به ۲۰ میلیون خودروی برقی در *مجموع* تا سال ۲۰۳۵ تغییر کرده! یعنی به جای ۲۰ میلیون خودرو در *هر سال*، شده ۲۰ میلیون خودرو در *طول ۱۵ سال آینده*. این تغییر بزرگی است، خصوصاً وقتی تسلا در حال حاضر حدود ۲ میلیون خودرو در سال میفروشد و تاکنون ۸ میلیون خودرو فروخته است.
هدف بعدی، مربوط به «ربوتاکسیها» (Robotaxis) یا همان تاکسیهای خودران تسلا است. 🚕 ماسک در سال ۲۰۱۹ قول داده بود که تا سال ۲۰۲۰، یک میلیون ربوتاکسی در جادهها خواهد داشت! 🤯 حالا در بسته پاداش جدید، هدف این است که «یک میلیون ربوتاکسی در حال فعالیت تجاری» وجود داشته باشد. اما نکته اینجاست که در تعریف این ربوتاکسیها، حتی خودروهای مشتریان که نرمافزار رانندگی کاملاً خودکار (Full Self-Driving یا FSD) تسلا را دارند، نیز لحاظ میشوند. این یعنی لازم نیست حتماً تسلا خودروهای جدیدی بسازد، بلکه میتواند از خودروهای موجود هم استفاده کند.
ربات انساننمای تسلا به نام «اپتیموس» (Optimus) هدف بعدی است. 🤖 ماسک پیشبینی کرده بود که این ربات تا سال ۲۰۲۹، سالانه یک میلیون دستگاه تولید خواهد شد و میتواند ۸۰ درصد درآمد آینده تسلا را تشکیل دهد. اما حالا هیئت مدیره از او میخواهد که فقط *در مجموع* یک میلیون ربات اپتیموس را تا سال ۲۰۳۵ به بازار عرضه کند. تعریف ربات هم شامل هر محصول فیزیکی متحرک با هوش مصنوعی میشود که توسط تسلا تولید شده، به جز خودروها.
یک هدف دیگر، ۱۰ میلیون اشتراک فعال برای نرمافزار رانندگی کاملاً خودکار (FSD) تسلا است. 🛣️ این هدف جاهطلبانهترین بخش است، چون تسلا در حال حاضر نرخ استفاده از FSD را «درصدهای نوجوانی» (یعنی حدود ۱۰ تا ۱۹ درصد) اعلام کرده است. در نهایت، ماسک باید به تسلا کمک کند تا ارزش بازاری ۸.۵ تریلیون دلاری پیدا کند تا خودش هم به یک تریلیونر تبدیل شود. 💸 این در حالی است که ماسک قبلاً اهداف ۱۵ تریلیون دلاری را برای تسلا مطرح کرده بود. همچنین، سود سالانه تسلا باید از حدود ۱۷ میلیارد دلار فعلی، به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برسد.
علاوه بر اینها، دو شرط مهم دیگر هم برای ماسک تعیین شده: اول اینکه باید برای جانشینی خود به عنوان مدیرعامل تسلا، برنامهای ارائه کند (که عملاً او را برای حداقل ۷.۵ سال دیگر به شرکت متعهد میکند). 🤝 و دوم، فعالیتهای او در حوزه سیاست باید به موقع کاهش یابد. 🤫
این توافق پیچیده پر از ایدههای بزرگ و بلندپروازانه است. تسلا قبلاً هم در سال ۲۰۱۸ بسته پاداشی با اهداف بهظاهر دستنیافتنی برای ماسک تعیین کرده بود که به همه آنها دست یافت، اما در نهایت آن پاداش توسط دادگاه دلاور لغو شد. ⚖️ با این حال، نمیتوان نادیده گرفت که اهداف جدید، تلاش شرکت برای بازگرداندن وعدههای ماسک به واقعیت را نشان میدهد.
نکات کلیدی این خبر:
* بسته پاداش ۱ تریلیون دلاری برای ایلان ماسک پیشنهاد شده است.
* اهداف جدید (مانند تولید خودرو، ربوتاکسی و ربات اپتیموس) بسیار کمتر از وعدههای قبلی ماسک هستند.
* هدف تولید سالانه ۲۰ میلیون خودروی برقی، به ۲۰ میلیون خودرو در مجموع تا ۲۰۳۵ تغییر یافته است.
* هدف یک میلیون ربوتاکسی، شامل خودروهای شخصی با نرمافزار FSD نیز میشود.
* هدف یک میلیون ربات اپتیموس، از تولید سالانه به تولید مجموع تغییر کرده است.
* ۱۰ میلیون اشتراک فعال FSD و ارزش ۸.۵ تریلیون دلاری شرکت از اهداف مالی مهم هستند.
* ماسک باید برنامه جانشینی ارائه کند و فعالیتهای سیاسیاش را کاهش دهد.